Wat Ieder Zou Moeten Weten…

Over Hoe Een Houten Boot Te Onderhouden

Heeft u ook geen beschikking over een geclimatiseerde loods met een constante temperatuur en vochtigheid waar uw boot lekker warm en droog staat om aan te werken?

Bent u geen professional maar wilt u wel zelf uw boot onderhouden?

Heeft u niet veel ervaring maar wilt u wel dat het hout er als nieuw uit ziet?

Duizenden Onderhouden Nu Hun Houten Boot Hoewel Ze Dachten Dit Nooit Zelf Te Kunnen!

Met Barend Palm Bootolie en Bootlak op basis van Tung-olie kunt u:

  • makkelijk het hout van uw boot onderhouden
  • heeft u genoeg tijd om het aan te brengen door de langere verwerkingstijd
  • hoeft u het hout van uw boot niet meer terug te schuren tot kaal hout
  • kunt u verassend eenvoudig een beschadiging wegwerken
  • heeft u een mooi resultaat
  • het blijft flexibel en elastisch, beweegt met het hout mee gedurende de verschillende seizoenen

Houtwerf Eursa is gespecialiseerd in het Restaureren van Klassieke Houten Schepen, Wat Ieder Zou Moeten Weten… Wij hebben veel te maken met booteigenaren die zelf hun Klassieke Boot restaureren.
Wij werken daarom graag met produkten die ook door de amateur goed te hanteren zijn.

TungnootTungolie - en het bekendere lijnolie - zijn geschikt om verf van te maken omdat het een zogenaamde drogende oliën zijn. Drogende oliën reageren met zuurstof uit de lucht en vormen daarbij bruggen tussen de olie-moleculen onderling. Tengevolge van dit natuurlijke proces - polymerisatie genoemd -wordt uiteindelijk een compleet netwerk van "droge olie" gevormd, niet alleen op het hout maar vooral ook in het hout. Omdat hier dus sprake is van 2 componenten - te weten de olie en de zuurstof - kan men spreken van een natuurlijk 2-componenten-systeem. Het verschil met de synthetische varianten is echter dat dit natuurlijke systeem relatief traag is. Met andere woorden: je krijgt voldoende tijd om je werk rustig uit te voeren.
 
De meest bekende drogende olie is ongetwijfeld lijnolie. Deze olie kent al eeuwenlang een zeer goed reputatie. Zo zijn alle olieschilderijen - dus alle Rembrandts, Van Goghs en Vermeers - vervaardigd uit lijnolieverf. Maar ook linoleum - het oersterke natuurlijke alternatief voor vinyl - wordt ondermeer vervaardigd uit lijnolie.
 
Om het droogproces wat te versnellen wordt aan lijnolie een droogmiddel (siccatief) toegevoegd. Dit siccatief bevat metalen: vooral lood werd vroeger veel gebruikt. Hierdoor gaat de UV-bestendigheid van de verf echter enigszins achteruit. De UV-straling van de zon grijpt namelijk aan op het siccatief. Hoe meer siccatief, hoe slechter dus de verf. Ook synthetische verven bevatten relatief veel droogmiddel. Ze worden hierdoor steeds harder tot ze breken. Hierdoor kan er water onder de lak komen, met alle gevolgen van dien.
 
Tungolie (ook wel chinese houtolie of china-olie genoemd) is het stevigere zusje van lijnolie. Er is wereldwijd in feite geen betere olie te krijgen dan tungolie. Dit komt doordat tungolie veel meer linoleenzuur bevat - een meervoudig onverzadigd vetzuur, tegenwoordig ook wel Omega-3 genoemd - dat daardoor veel reactiever is. Het allergrootste voordeel hiervan is dat verf op basis van tungolie vrijwel geen siccatief hoeft te bevatten: tungolie droogt van nature namelijk al snel genoeg. Het gevolg is dat ook de UV-bestendigheid onovertroffen is.
 
En voilà: hiermee is het antwoord op bovengenoemde vraag - waarom tungolie? - inmiddels helemaal duidelijk. Tungolie is simpelweg de allerbeste grondstof die je kunt kiezen voor de bereiding van verf of vernis.
 
3000 Jaar geleden kenden de Chinezen al de uitzonderlijke kwaliteiten van tungolie, (vandaar ook de naam china-olie).
Tungolie is gemaakt van de geperste noot van de tung-boom.De Tungboom is een inheemse soort uit China, en is genoemd naar zijn hartvormige bladeren. Het woord “tung”betekent in het Chinees “hart”.
Chinese handelsreizigers gebruikten de tungolie in de 14e eeuw om hun houten schepen waterdicht te maken en te beschermen tegen de erosiewerking van de zee.
Tot de tweede wereldoorlog werd de beste verf dan ook gemaakt van tungolie. Veel autolakken werden bijvoorbeeld van tungolie gemaakt. Tungolie was echter relatief schaars en daardoor ook duur. Om die reden werd veel verf van lijnolie gemaakt, maar deze had dus het nadeel van de langzame droging. In die tijd ervaarde men dit echter minder als nadeel. 
 
Met de komst van de chemische revolutie na WO-II zijn de drogende oliën vrijwel geheel verdrongen door synthetische verf dat gemaakt wordt van aardoliederivaten. Synthetische verf is echter niet erg mens- en milieu-vriendelijk. Bovendien heeft deze verf een beperkte UV-bestendigheid. Of het nu een alkydhars-, een polyurethaan-, een acrylaat-, een epoxy- of een mix van deze bindmiddelen betreft: geen van deze bindmiddelen kan op tegen de UV-bestendigheid van tungolie.
 
Barend Palm maakt aldus de ouderwetse kwaliteit van tungolie eindelijk weer bereikbaar voor de gewone consument. Zowel de Barend Palm Bootolie als de Barend Palm Bootlak bevatten namelijk een zeer hoog gehalte aan tungolie: de basis van natuurlijke kwaliteit.